Soepel BV en Soepel assuradeuren doet dit door begrijpelijke producten via begrijpelijke processen aan te bieden. “We vragen ons altijd af: snappen klanten wat ze kopen? En wat ze aan de producten hebben?”
Het kantoor is in 2022 opgericht en telt twee medewerkers. Mieke is de eigenaar en richt zich op het concept en bewaken van de kwaliteit, het zoeken van partners en het ontwikkelen van producten. Ageeth Feenstra helpt de klanten met een goede uitleg en advies en denkt mee in de producten en processen. “Niet iedereen is geschikt om bij ons kantoor te werken. We spreken wel eens mensen die mee willen werken, altijd vanuit een goed hart, maar zodra ze gaan praten over ‘dat soort mensen’ weten wij al genoeg. Het gaat namelijk gewoon om ‘mensen’, zonder adjectief, zonder vooroordelen, geen aannames. En dat is belangrijk, we laten alles wat we doen testen door mensen die moeite hebben met lezen en passen dan dingen aan, zodat het proces of het product steeds beter wordt.”
Geweldige partner
“We hebben in Ansvar een geweldige partner als verzekeraar, in Mainplus als schadehersteller en verder DIAS-software (Blinqx). Zij denken mee, denken om en stappen af en toe ook hun eigen comfortzone, om Soepel verder te helpen. Partners vinden, is best lastig met deze doelgroep. Er wordt vaak gedacht: “Aan die doelgroep verdien je toch niks, het levert alleen maar gedoe op, die mensen zitten allemaal in de schuldhulpverlening.’ Nou, dat is dus allemaal niet waar! Daarom zijn we extra zuinig op de partners die we hebben.”
Plaatjes
De teksten op de website van Soepel zijn opgesteld in eenvoudige taal, ondersteund door plaatjes: www.soepel.nu. “Je kunt er een leeshulp gebruiken, die leest voor of vertaalt een woord. Maar je kunt bijvoorbeeld woorden ook vertalen naar het Fries. Die leeshulp is ontwikkeld door onze partner www.Tolkie.nl. We hebben een verzekeringsbackoffice en we hebben bijna ons eerste eigen volmachtproduct (schade door je eigen schuld), waarbij de voorwaarden en het aanvraagproces zo eenvoudig mogelijk zijn gemaakt. Daarna volgen nog ‘Je Huis’ en ‘Je Spullen’. We zijn nu vooral bezig om klanten te krijgen (dat doen we via onder andere bibliotheken). En zodra we dan een beetje geld verdienen, gaan we weer door met andere producten. Als we een product zelf niet hebben, brengen we dat onder bij Voogd & Voogd of Surebusiness, zodat we de klant altijd kunnen helpen.”
Voldoening
“En nee, makkelijk is het niet. Het kost veel geld en tijd om dit op te zetten en het levert voorlopig (qua geld) helemaal niks op. Maar qua voldoening wel. Wij geloven erin, wij geloven dat er heel veel mensen zijn die geholpen worden door onze manier van denken en service bieden. Die er blij van gaan worden en die eindelijk echt gaan begrijpen wat ze aan een verzekering hebben. We nemen de tijd, we leggen dingen op verschillende manieren uit en als onze klanten denken dat het anders moet of beter kan, dan luisteren wij naar ze en passen we dat aan. Het is hard werken, makkelijker zou het zijn om een portefeuille over te nemen en die maar eens te bedienen op de normale manier, maar dat willen we niet. We ploeteren gewoon nog even door in onze eigen tijd en met ons eigen geld, totdat we zover zijn dat we een echte eigen klantenkring hebben, die we kennen die blij worden van ons.”
‘Niets mooier dan mensen, de natuur of de circulaire economie verder helpen’
“Iedereen die met duurzaamheid aan de slag wil, op wat voor manier dan ook, kunnen we aanraden om vooral heeft veel te praten over datgene wat je wil doen, en heel veel te luisteren. Of je nu duurzame producten wil aanbieden of je interne organisatie duurzaam wil maken, je moet anders gaan denken. En daarvoor heb je meningen van buitenaf nodig, adviezen, tools en ook soms een beetje wrijving. En als je je idee rond hebt, ga het gewoon doen. Onderweg kom je allerlei uitdagingen tegen, die je niet had voorzien. Blijf gewoon volhouden en los problemen die je ziet op. Je hebt wel doorzettingsvermogen nodig! Maar uiteindelijk help je de mensen, de natuur of de circulaire economie verder en wat is er nou mooier dan daar aan te kunnen bijdragen.”
In de rubriek Ken je vak! gaat Mieke Dadema in iedere editie van VVP in op het toegankelijker maken van verzekeringen voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Daarbij geeft ze ook voorbeelden uit de praktijk die onbegrijpelijk zijn, vaak ook voor mensen die geen moeite hebben met lezen en schrijven. Werk aan de winkel, dus.