Het is het einde van het jaar, de gasprijzen zijn hoog, de inflatie is hoog, het weer doet wat hij wil en het lijkt allemaal niet de goede kant op te gaan, maar er zijn lichtpuntjes. En best veel lichtpuntjes. Veranderen is moeilijk, maar stap voor stap doen we het wel. Als je maar goed kijkt. Dus, wat ligt er dit jaar onder de kerstboom?
Ieder jaar voert het Verbond van verzekeraars een trendanalyse uit. Ze vragen aan de markt welke trends men het belangrijkst vindt op dit moment. We moeten er niet te veel conclusies aan verbinden, want het onderzoek is ingevuld door 68 personen. Maar het zegt wel wat over waar we vandaan komen en waar we heen gaan.
Bron: Verbond van Verzekeraars
Wat ik persoonlijk een mooie vindt is dat: “aandacht voor menselijke maat” in de top 10 is verschenen. Ik interpreteer het maar als aandacht voor je medewerkers, aandacht voor je klanten. Ik weet niet of dat ook echt de uitleg is van dit thema. Maar ik zie ook duurzaamheid terugkomen, verzekerbaarheid en toegankelijkheid. Allemaal zaken die iets te maken hebben met de wereld om ons heen en de mensen die er in leven. Ik hoop dat dit een trend is die blijft. Data analytics, blockchain, en digitalisering zijn allemaal wat naar beneden gegaan. Dat komt misschien wel omdat we op deze thema’s stappen maken en deze dus minder relevant worden, maar het kan ook zijn dat we langzaamaan onze blik over onze rol als verzekeringsmarkt aan het veranderen zijn.
Milieu, sociaal en goed bestuur.
Zal het misschien ook komen, doordat verzekeraars steeds vaker zo groot zijn dat ze moeten voldoen aan de ESG-verplichtingen? ESG staat voor : ‘Environment, Social, Governance’: milieu, sociaal en goed bestuur. Het gaat bijvoorbeeld over CO2-uitstoot, uitbuiting, belastingontduiking en corruptie. Zaken die invloed hebben op de maatschappij waarin je als bedrijf opereert, maar die je niet (direct of herkenbaar) terugziet in de financiële jaarcijfers. Je moet hierover rapporteren als je aan twee van de volgende zaken voldoet: 250 medewerkers of meer, een jaaromzet groter dan 40 miljoen en een balanstotaal van 20 miljoen of groter.
Nationale Nederlanden heeft bijvoorbeeld een Factsheet MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Daarin rapporteren ze ook over hun bijdrage aan de ESG’s. Je ziet dat er aandacht is voor financiële zelfredzaamheid en economische kansen, maar ook voor vrijwilligerswerk. Dus naast duurzaam beleggen, zet zo’n verzekeraar zich in voor het verbeteren van de omgeving op het gebied waar zij van vinden dat ze een bijdrage kunnen leveren.
Bron: Nationale Nederlanden
Hoewel je uit het onderzoek van het verbond niet direct een statistische wetenschappelijk correcte conclusie kunt trekken, zie ik hier wel een trend ontstaan. Of deze nu gedwongen is door wetgeving of uit onszelf aan het komen is. Dat maakt eigenlijk niet zo veel uit. Er is ook meer aandacht voor duurzaam schadeherstel. Van herstel in natura tot ruimere dekkingsvergoedingen. Ik ben heel benieuwd wat we nog meer gaan verzinnen om een steentje bij te dragen aan het gezond groeien van onze maatschappij. Gewoon lekker dichtbij en praktisch.
Ik verwacht dat we meer stappen gaan zetten om goed om te gaan met ons milieu. Maar vooral ook met elkaar. Ik wens jullie een hele fijne kerst en een prachtig 2023!
Download hieronder de publicatie